Matkat

Eläminen
Viisumit
Muut kustannukset
—————————
Lue tämä ensin!

Matkakustannuksissa käsittelemme tarkemmin lentoihin, taxeihin, juniin, metroihin, busseihin ja laivoihin liittyviä kuluja. Koko matkaamme liittyvissä kustannuksistahan yli 40 % liittyy näihin tekijöihin ja vaikka jättäisimme pois laskuista lennot niin pelkässä päiväbudjetissakin keskimäärin yli 20 % kuluu erinäköisillä kulkuvälineillä etenemiseen.

Ensimmäiseksi tällä sivulla erittelemme lentoihin kuluneet kustannukset. Tämä lähinnä auttamaan yksilöidymmän, ilman valmiita maailmanympärilentopaketteja, toteutettavan matkan suunnitteluun. Suosittelemme lukemaan myös aiheesta kertovan tekstin, jos ette ole niin jo tehneet.

Seuraavana esittelemme maakohtaisia tietoja matkustuskustannuksista. Tiedot ovat jo hyvin yksityiskohtaisia ja auttavat lähinnä hahmottamaan yksittäisen maan sisäisiä matkakustannuksia.

—————————
Lennot:

Helsinki – New Delhi 268 €/hlö
Kolkata – Kuala Lumpur 54 €/hlö
Kuala Lumpur – Brunei – Kuala Lumpur 103 €/hlö
Kuala Lumpur – Manado – Kuala Lumpur 84,5 €/hlö
Kuala Lumpur – Singapore 11 €/hlö
Singapore – Hanoi 193 €/hlö
Hanoi – Luang Prabang 136 €/hlö
Vientiane – Phnom Penh 130 €/hlö
Phnom Penh – Bangkok 47 €/hlö
Bangkok – Yangon 107 €/hlö
Yangon – Bangkok 60 €/hlö
Bangkok – Chiang Rai – Bangkok 67,5 €/hlö
Bangkok – Phuket 50 €/hlö
Kuala Lumpur – Dhaka 94 €/hlö
Dhaka – Kathmandu 101 €/hlö
Hong Kong – Puerto Princess 90 €/hlö
Puerto Princess – Cebu 35 €/hlö
Cebu – Jakarta 107 € /hlö
Jakarta – Jayapura 150 €/hlö
Vanimo – Port Moresby 125 €/hlö
Port Moresby – Brisbane 122 €/hlö
Brisbane – Port Vila 162 €/hlö
Port Vila – Tanna – Port Vila 200 €/hlö
Port Vila – Auckland 175 €/hlö
Auckland – Los Angeles 298 €/hlö
Los Angeles – Mexico City 136 €/hlö + 20 €/hlö (check-in laukut lentokentällä%&#¤)
Panama City – Quito 140 €/hlö
Quito – Baltra – Quito 335 €/hlö
Quito – Bogota 106 €/hlö
Ciudad Bolivar – Canaima – Ciudad Bolivar 119 €/hlö
Manaus – Rio de Janeiro 208 €/hlö
Puerto Natales – Santiago 115 €/hlö
La Paz – Rurrenabaque – La Paz 110 €/hlö
Lima – Miami 185 €/hlö
Miami – Lontoo 162 €/hlö
Lontoo – Monastir – Lontoo 281 €/hlö
Lontoo – Helsinki 113 €/hlö
Yhteensä: 5 000 €/hlö


Argentiina:

Pitkänmatkan bussit (esim. BA-Puerto Madryn tai Puerto Madryn – Rio Gallegos) maksavat noin 60 €/hlö/suunta. Hinnasta tekee kuitenkin hieman edullisemman se, että palveluun kuuluu yleensä lounas, päivällinen ja aamupalakin.

Australia:

Pitempiä matkoja porukassa suunnittelevalle oman auton vuokraaminen on ainoa ns. budjettivaihtoehto tässä maassa. Kaupunkialueilla liikkuessa julkinen liikenne toimii ainakin Brisbanessa tosi hyvin ja hinta lentokentälle oli esim. 10 EUR/hlö/suunta ja päivälippu Brisbanessa vastaavasti 7 EUR/hlö. Autovuokrista meille ei valitettavasti tullut kokemusta.

Bangladesh:

Bussilippu Dhakasta Bagerhattiin maksoi 2,5 €/hlö. Bagerhatissa maksoimme meitä ympäri lähialueita kyydittäneelle mopokuskille illan kuljetuksista saman 2,5€/hlö. Toisena päivänä Bagerhatissa vuokraamamme auto+kuski vuorokaudeksi kustansi 13 euroa ja edestakainen venematka Sunderbansissa maksoi yhteensä 7 euroa (uskomme, että maksoimme pari euroa ylimääräistä).

Dhakassa taxit lentokentältä kaupunkiin ovat todella kalliita (jopa 10 €/auto), kun taas autorikšan kaupungista lentokentälle saa 2 eurolla (oikea hinta hieman pienempi, mutta onnea tinkaamiseen!). Näin ollen uskomme, että lentokentältäkin kannattaa suunnata ulos niin pitkälle, että näkyviin tulee autorikšoja, joiden hinnat ovat vähintään puolet, ellei jopa neljäsosa prepaid-taxien hinnoista. Itse Dhakan keskusta-alueella rikšat kulkivat hinnalla 0,1 €/kilometri.

Bolivia:

Boliviassa matkailu ei ole kulkuneuvojen puolesta kallista. Vuorokauden bussimatkat maksavat 10 euron luokkaa ja taksit kaupunkien sisällä noin euron. Nopeutta ja mukavuutta kinuaville maan sisäiset lennot eivät myöskään ole pahoissa hinnoissa, sillä 50 eurolla lentää yhteen suuntaan lähes kaikkialle.

Erinäköiset turistikierrokset nostavat budjettia kuitenkin helposti, joskin kaikki on silti paljon edullisempaa kuin missään muussa Etelä-Amerikan maassa. Salar de Uyunin 3-päiväinen reissu Chilestä Boliviaan maksoi 90 €/hlö ja Rurrenabaquen Pampas-tour vastaavasti 50 €/hlö.

Brasilia:

Brasiliassa liikkuminen maksaa ja paljon. Bussit pidemmillä matkoilla (esim. Rio-Iguazu) saattavat maksaa vain muutaman euron vähemmän kuin pari viikkoa etukäteen ostetut lentoliput. Bussiliput Rio – Iguazu maksoivat esimerkiksi meille lähes 90 €/hlö/suunta. Vastaavasti myös useimmat aktiviteetit ovat Brasiliassa merkittävästi kalliimpia kuin muualla Etelä-Amerikassa.

Chile:

Yön yli kestävät bussimatkat ovat suunnilleen Etelä-Amerikan keskitasoa. Esimerkiksi lippu Santiagosta San Pedro de Atacamaan maksoi 45 €/hlö.

Costa Rica:

Costa Ricassa matkustamisen kustannukset ovat samoja kuin koko Väli-Amerikassa, eli 20 – 30 Eurolla pääsee ykkösluokassa rajojen yli. Pääkaupungista Bocas del Toron suuntaan lippu maksoi kuitenkin vaan 10 €/hlö.

Ecuador: (koskee ainoastaan Galapagosta)

Galapagos saarille reissaamisen pakolliset kustannukset ovat luonnonpuistomaksu (100 US$) sekä lennot (400 US$). Näiden päälle tulevat sitten erilaiset risteilykustannukset tai vastaavasti päiväretket. Risteilykustannuksissa hinnat muodostuivat 2010 syyskuussa niin, että etukäteen Ecuadorin ulkopuolelta maksava paketti maksoi noin 2-kertaa sen verran kuin viime hetken diili Quitosta ja vastaavasti suoraan Galapagos saarilta ostettuna matkapaketit olivat vielä noin 15% edullisempia kuin Quitosta käsin. Me ostimme oman risteilymme Quitosta (4 yötä/5 päivää) ja se maksoi 600 US$/hlö.

Risteily ei välttämättä ole myöskään kovin paljoa kalliimpi vaihtoehto kuin saarilta erikseen ostettavat päiväretket. Parhaimpia paikkojahan saarilta ei pääse näkemään ilman opasta ja näihin opastettuihin päiväretkiin osallistuminen maksaa helposti 50-100 US$/hlö/pvä.

´El Salvador:

Tämä oli väli-amerikan maista ainoa, jossa käytimme ainoastaan chicken busseja. Matkat kestävät hyvän aikaa, mutta parilla dollarilla pääsee maan päästä päähän. Bussit on myös numeroitu, joten kulkuneuvojen etsintäkin on hieman helpompaa. Jos kuitenkin nämä tuntuvat vaaralliselta niin turisteille suunnattuja shuttleja menee pari kertaa viikossa niin Hondurasiin kuin Guatemalaankin. Hinta on 35 US$/hlö oikeastaan riippumatta kohteesta.

Filippiinit:

Matkailu Filippiinien saarten välillä on melko halpaa, sillä alueella toimii useita halpalentoyhtiöitä, joiden kilpailutilanne on pitänyt hinnat hyvin kurissa. Myös laivamatkat ovat muuhun Kaakkois-Aasiaan verrattuna samalla tasolla ja esimerkiksi 2 tunnin kantosiipialusmatka Cebusta Tagbilaraniin maksoi 3,5 €/hlö suuntaansa.

Tricyclella mentäessä hinta on aina neuvoteltava etukäteen, mutta eurolla pääsee noin 5 kilometriä. Takseissa taas on usein mittarit, eikä matkanteko usein niilläkään ole kallista. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana mihin taksiin hyppää nimittäin on olemassa ns. turistitakseja ja sitten niitä halvempia. Seuratkaa paikallisia niin tiedätte minkä ottaa =)

Minivanit saarten sisällä ovat myös inhimillisen hintaisia ja esimerkiksi Palawanilla matka Puerto Princesasta El Nidoon maksoi 13 €/hlö suuntaansa. Vastaavasti bussilla matka olisi maksanut kolmanneksen vähemmän.

Guatemala:

Guatemalassa voi Meksikon tapaan säästää ainakin puolet matkakuluissa siirtymällä käyttämään ns. Chicken Busseja ykkösluokan bussien sijaan. Matkustusmukavuudessa ja ajoissa on kuitenkin huomattavia eroja, joten jos budjetti kestää niin mukavuutta saa huomattavasti lisää pienellä lisä-investoinnilla. Matkustuksen hinta ykkösluokassa on sama kuin Meksikossa.

Honduras:

Väli-Amerikalle tyypilliset matkustushinnat pätevät tässäkin maassa, joskin kaikista halvin hintaluokka on tuplahintaista naapureihin verrattuna. Mukavuutta saat käyttämällä turisteille suunnattuja mini-vaneja tai ykkösluokan busseja ja jos budjetti sallii niin suosittelemme kyllä niitä. Matkat ykkösluokassa maksavat 20-30 euroa.

Indonesia (koskee vain Papuaa):

Lennot alueella ovat helposti puolitoistakertaiset Filippiineihin verrattuna ja maareittien puuttuessa vaihtoehtoja ei kauheasti ole. Siellä missä pääsee bussilla (esim. Jayapuran lähistö), on kaupunkien välillä liikkuminen mahdollista parilla eurolla. Jos taas joutuu vuokraamaan oman auton+kuljettajan, niin hinnat ovat 10-kertaiset. Auto kuljettajineen maksoi Abepurasta Wutungiin 20 euroa/suunta (matka n. 40km).

Intia:

– Junaliput: 2,5-7 €/hlö (Rs.150-400) (Hinnat ovat sleeper-luokassa, jota suosittelemme, ja määräytyvät kilometrien mukaan; lyhin matka meillä 64 km ja pisin 1200 km). Ylemmät luokat 2-3 kertaa kalliimpia ja second class usein erittäin huono vaihtoehto 10 kertaa ylibuukattujen vaunujen takia; trust us!!!!)
– Bussiliput: Saman hintaisia kuin junaliput. Suosittelemme valitsemaan aina Sleeper-paikat, jos suinkin mahdollista.
– Muu matkustus: Taxi maksaa tuplat autorikšaan verrattuna ja pyörärikšat turisteille yleensä samoissa hinnoissa kuin autorikša. Tulos riippuu tinkimiskyvystä/-jaksamisesta. Autorikšojen ja taxien suhteen suosittelemme käyttämään pre-paid kioskeja asiallisten hintojen takaamiseksi.

Iso-Britannia: (Lontoo)

Sesongin ulkopuolella 7 eurolla saa kokopäivän voimassa olevan metrolipun, joka on hyvä diili verrattuna siihen, että kahden yksittäisen matkan ostaminen tulisi jo kalliimmaksi.

Bussi Heathrowlta kaupunkiin maksaa hieman reilun 6€ ja Gatwickilta noin 9,5€. Suora bussi terminaalien välillä maksaa 27€, joten jos on aikaa, säästää yli 10 euroa kulkemalla Lontoon Victoria-terminaalin kautta.

Kambodža:

– Bussit maksavat Phnom Penhin ja Siam Reapin välillä n. 4€/hlö suuntaansa. Samalla hinnalla pääsee saman pituisen matkan mihin suuntaan tahansa. Yöbussikaan ei maksanut enempää ja oli tasoltaan oikein mainio kunhan muistaa pukeutua lämpimästi.
– TukTukit olivat Phnom Penhissa kalliita, mopon tai polkupyörän vuokraaminen (1-2 dollaria) siis kannattaa. Siam Reapissa TukTukin sai päiväksi (klo 08-18) pääalueen temppeleille 12 dollarilla, mutta pitemmälle mentäessä hinnat nousivat moninkertaisiksi.

Kiina:

Olemme jakaneet Kiina-osion kolmeen alakohtaan: Hong Kong, Tiibet sekä Kiina (Muu).

Hong Kong: Julkisen liikenteen hinnat ovat Hong Kongissa suurkaupungiksi inhimilliset (0,2-1 €/hlö/kerta) ja ainoastaan matkat nähtävyyksille (Victoria Peak Tram) voivat maksaa hieman enemmän. Samoin laivareissun hinta Macaoon on hyvin kohtuullinen: 15 €/hlö/suunta ja liikennöiviä laivoja menee käytännössä katsoen vuorokauden ympäri.

Tiibet: Juna Lhasasta Xi’aniin maksaa ykkösluokassa (soft sleeper) n. 120 €/lippu ja vastaava hinta kakkosluokassa (hard sleeper) on noin 100€/lippu. Näiden lisäksi lippuja saattaa olla hieman vuodenajasta riippuen vaikeata hankkia (junaliput tulevat myyntiin 10 päivää ennen matkaa junan lähtöasemalta, jonne paikalliset junalipuilla businestä tekevät hinaavat takapuolensa jo n. 03.00 aamulla. Näin ollen usein on vaan ihan yksinkertaisesti helpointa maksaa matkatoimistolle lippujen hankkimisesta komissio (20-30 euroa). Tässä pienimmät komissiot ovat niissä matkatoimistoissa, jotka sijaitsevat lippujenmyyntikaupungissa.

Muista Tiibetissä matkaamisen kustannuksista on jo juttua sivujemme ”budjetti – eläminen” – osiossa, mutta yhteenvetona voimme sanoa, että matkailu maksaa n. 50-200 €/hlö/vrk.

Kiina (Muu): Xi’anissa visiitti Terracotta-sotilaita katsomaan maksoi pakettimatkana 20€/hlö sisältäen oppaan, sisäänpääsyn sekä kuljetukset.
– Junamatkat Kiinassa maksavat kohtuullisesti 2-luokassakin (Hard Sleeper). Hintaesimerkkejä: Xi’an – Kunming 45€/hlö (37 tuntia), Kunming – Guilin 32 €/hlö (18 tuntia), mutta jos olet valmis matkustamaan ”hard seat” –luokassa niin rahaa säästyy vähän enemmän.
– Paikallisbussit ovat yleensä hyvin halpoja, luokkaa 1 €/hlö, mutta pidemmissä matkoissa bussitkin saattavat maksaa huomattavan paljon. Hinta voi olla kuitenkin muutaman euron junia halvempi silloin kun vastaava bussiliikenneyhteys löytyy.

Kolumbia:

Bussit ovat kätevä vaihtoehto liikkumiseen ympäri maata. Kaupungin sisällä niillä pääsee kulkemaan noin 1 €/hlö/suunta hintaan ja pitemmät välit (esim. Bogota-Cartagena) maksavat 30-60 €/hlö suuntaansa.

Laos:

– Bussit ovat kätevä tapa matkustaa täällä paikasta toiseen (junaraiteitahan koko maassa taitaa olla vain n. 15 kilometriä). Hinnat vaihtelevat suuresti paikallisbussien, minivanien ja VIP-bussien välillä. Halvimman paikallisbussin hinta esimerkiksi Vang Viengin ja Vientianen välillä oli n. 2,5€/hlö kun taas kalleimman minivanien hinta oli 3-4 kertainen.
– TukTukien hinnoista ei juuri käsitystä tullut, koska polkupyörän saa n. eurolla koko päiväksi lainaan ja oli meidän mielestämme paras tapa liikkua. Jos haluat kuitenkin matkustaa tuktukeilla, kannattaa suhtautua kuskien valmiisiin laminoituihin hinnastoihin hieman skeptisesti. Ainakin Vientianessa nämä hinnat olivat nimittäin noin 2-kertaiset oikeisiin hintoihin verrattuna.

Malesia:

Kuala Lumpur kuuluu myös niihin maailman pääkaupunkeihin, joiden julkinen liikenne riittää kaikkialle pääsemiseen. Esimerkiksi lentokentältä keskustaan pääsee 1,5 €/hlö ja keskusta-alueella metrot ja mono-railit kulkivat hieman matkasta riippuen n. 0,2 – 0,4 €/hlö/kerta.

Meksiko:

Meksikossa kulkemiseen kuluu helposti huomattavia summia rahaa. Pitkiä matkoja nopeassa ajassa kuljettaessa on nimittäin lähes poikkeuksetta tyydyttävä ykkösluokan bussiyhtiöihin, joiden hinnat ovat helposti 20 – 30 euroa henkilöltä/400-500 kilometriä. Jos kuitenkin haluat laskea kulujasi niin kakkosluokassa matkustaminenkin on mahdollista bussien ja kollektiivojen avulla. Näin ollen säästät hinnassa puolet. Samalla voit kuitenkin valmistautua matkaan, joka kestää 2-3 kertaa pidempään.

Myanmar:

– Bussit ovat halvin tapa matkustaa ja hieman bussiyhtiöstä riippuen liput eri kaupunkien välillä maksavat 5-13 €/hlö. Lippuja ja kulkuvaihtoehtoja on hyvin saatavilla, mutta pitkiin matka-aikoihin kannattaa varautua. Esimerkiksi 100 kilometrin matkaan saattaa mennä usein jopa 4 tuntia.
– Junat ovat ulkomaalaisille kalliita (noin 5,5 kertaa paikallisten lippujen hinnan -> esimerkkihintoja: Mandalaysta Yangoniin pääsee 35$/hlö ja Inle järveltä Yangoniin 24$/hlö), jonka lisäksi raha menee suoraan valtiolle ja matka-aika on vähintäänkin tuplat busseihin verrattuna. Huomatkaa myös, että ulkomaalaiset voivat ostaa junalippuja vain dollareilla.
– Venekuskin Inle järvellä sai 10 eurolla koko päiväksi, hevoskärryt Baganissa maksoivat myös saman 10 euroa päivältä ja taksikuski Mandalayssa puoleksi päivää kustansi suunnilleen 7 euroa.

Nepal:

Bussi Kathmandusta Duncheen (Langtangin luonnonpuisto) maksoi n. 2,5€/hlö. Muutenhan kulkuvälineinä toimivat parhaiten kävely sekä trekkaus.

Nicaragua:

Lyhyimmissä matkoissa paikallisbussit ovat hyviä sekä halpoja ja parilla taalalla pääse jo pitkälle. Turisteille suunnatut ykkösluokan bussit, joita käytetään pääsääntöisesti rajojen ylitykseen maksavat täälläkin 20 – 30 €/hlö/suunta.

Panama:

Väli-Amerikalle tyypilliset hinnat pätevät täälläkin. Ykkösluokassa matkaaminen maksaa noin 20 – 30 euroa/hlö eri turistikohteiden välillä.

Papua Uusi-Guinea:

Papualla liikkuakseen paikasta toiseen on usein lennettävä. Reittejä operoivia yhtiöitä ei ole kovin montaa, mutta onneksi heillä on vuoden ympäri pysyvät samat hinnat. Mitään halpalentoja ei kuitenkaan kannata odottaa, joten lyhyetkin lennot voivat nostaa reissun kustannuksia huomattavasti.

Julkinen liikenne maassa on taas vielä vähäistä ja sitä löytyy lähinnä kaupunkien ja sitä ympäröivien kylien välillä. Hinnat ovat alle euron, jos vain onnistut mahtumaan kyytiin.

Pitempiä matkoja kuljettaessa homma toimii niin, että mennään tien poskeen odottamaan ohiajavia autoja ja kysytään päästäänkö mukaan. Hinta näissä kuljetuksissa voi olla kaikkea 0 ja 100 euron väliltä, mutta esimerkiksi Vanimosta Amanabiin olisi päässyt alle 15 eurolla/hlö/suunta.

Paraguay:

Bussit maan sisällä ovat pidemmilläkin matkoilla alle 8 €/hlö/suunta. Myös liput Brasilian tai Argentiinan seuraaviin kohteisiin (esim. Buenos Aires) kannattaa ostaa Paraguaysta, koska hinta on näin parikymmentä prosenttia edullisempi.

Peru:

Bussihinnoissa, sekä bussien tasossa on suurta vaihtelua. Tärkeimpien turistikaupunkien välillä keskiluokan bussit maksavat hieman alle kymmenen euroa. Pidemmillä matkoilla, sekä luksusbusseissa hinnat saattavat olla moninkertaisia. Me maksoimme 24€ välillä Cuzco – Nazca, mutta tämä oli -50% erikoistarjous.Taksimatkat maksavat vastaavasti alle euron kaikkialla muualla paitsi Limassa, jossa kaikki on 2-3 kertaa kalliimpaa.

Singapore:

– Singaporen julkinen liikenne toimii erittäin hyvin ja olisi suorastaan tyhmää maksaa takseista näin hyvässä joukkoliikennekaupungissa. Joukkoliikennettä varten kannattaa ostaa Z-link kortti (toimii sekä busseissa että metrossa), johon saa ladattua arvoa. Kortin saa ostettua/ladattua lähes jokaiselta metroasemalta ja sen etuja ovat mm. halvemmat matkahinnat, huolettomuus ja jos kortille jää matkan päättyessä rahaa, saa jäljellä olevasta rahasummasta täyden refundin. Kortti itsessään kustantaa 2,5 € ja matkat sillä noin 0,4 €/yksi matka.

Thaimaa:

Vaikka suoritimmekin suurimman osan matkailustamme lentämällä, tässä muutamia matkoihin liittyviä hintatietoja: Skootterin vuokraaminen onnistui Pohjois-Thaimaassa vuorokaudeksi n. 6 eurolla + bensat, Elefanttiratsastus maksoi 10€/tunti, 3 päivän (9 sukellusta) liveaboardin sai halvimmillaan (täyshoidolla) 360€/hlö ja venematkat PhiPhi-saarille ja sieltä pois sai halvimmillaan 7€/hlö/suunta. Bussimatka Raileysta Kuala Lumpuriin maksoi 20€/hlö

USA:

New Yorkin, Washingtonin ja muutaman muun harvinaisen kaupungin ulkopuolella julkista liikennettä ei käytännössä katsoen ole olemassa ja pitkissä matkoissa julkinen liikenne saattaa maksaa saman verran kuin lentäminen. Voimmekin epäilyksettä sanoa, että maailman huonoin julkinen liikenne löytyy Yhdysvalloista ja tästä syystä oman auton vuokraaminen on ainoa järkevä ja taloudellinen vaihtoehto.

Autovuokra vuorokaudeksi on halvimmillaan 30 EUR/vrk (sisältäen kaikki vakuutukset yms. Huomioikaa myös, että todennäköisesti hintaan, jonka maksatte etukäteen netissä tulee vielä verot + muita ylimääräisiä kustannuksia, vaikka luulisitte, että hinta olisi all inclusive. Meillä lisälasku oli 170 US$). Alle 25-vuotias kuljettaja maksaa myös nuoren kuljettajan lisää ja ylimääräisistä kuljettajistakin seuraa huomattava lisälasku. Bensa onneksi on halpaa, mutta vastaavasti jenkkiautot kuluttavat huomattavasti jo pelkästä huonompilaatuisesta bensasta johtuen enemmän kuin mihin olemme Suomessa tottuneet. Gallona maksaa noin 3 US$ hieman osavaltioiden veroista riippuen. Meidän bensalasku oli kolmelta viikolta 500 euroa ja sillä päästiin 7 000 mailia.

Joissain suurkaupungeissa ajaminen voi olla kuitenkin tyhmää/stressaavaa ja niinpä voi kannattaa hypätä ”hop on, hop off”-tyylisten sightseen bussien kyytiin. Parin päivän bussilipun sai esimerkiksi San Franciscossa 30 taalalla.

Uusi-Seelanti:

Julkinen liikenne toimii ihan hyvin Aucklandissa ja erinäköisiä opiskelija ja backpacker-alennuksia löytyy (kortit tarvitaan molempiin), mutta todellista kuvaa meille ei jäänyt, koska matkasimme pääosin jalkaisin. Vertauksen vuoksi voimme kuitenkin sanoa, että lentokenttäbussi maksoi 5 EUR/hlö/suunta.

Vanuatu:

Efaten saarella kannattaa käyttää paikallisia busseja, jotka näyttävät ulkoisesti vain pakettiautoilta. Yksi matka maksaa 150 – 300 Vatua (1 – 2,5 EUR/hlö) ja bussikuski vie sinut taxin tapaan pyytämääsi osoitteeseen. Saarelta löytyy myös varsinaisia takseja, mutta hinnat ovat kymmenkertaiset, joten emme suosittele.

Tannalla matka pick-upin lavalla saaren länsipuolelta itäpuolelle maksaa n. 20 EUR/hlö. Hinta on kallis kilometreihin suhteutettuna, mutta vaihtoehtoja ei ole ja syytkin kovalle hinnalle tulevat kyllä selville, kun näet millaisissa olosuhteissa autoilla ajetaan.

Matkat saarten väleillä toteutetaan yleensä lentäen (laivat ovat satunnaisesti myös mahdollisia) ja mitään halpalentoyhtiöitä ei ole olemassa. Lennoissa on kuitenkin yleensä kiinteät hinnat ympäri vuoden, joten ihan sama milloin lippusi ostat, kunhan vain lennoilla on tilaa.

Venezuela:

Bussit ovat kätevä vaihtoehto liikkumiseen ympäri maata. Pitkät matkat pääsee 7,5/15 €/hlö/suunta riippuen käyttääkö virallista vai epävirallista vaihtokurssia.

Retket Angel Fallsille on taas kätevä ostaa Ciudad Bolivarista vasta paikan päältä. Tarjoajia on useita ja me maksoimme omasta 2 yötä/3 päivää retkestämme 190 €/hlö lennot mukaan lukien ja epävirallista vaihtokurssia käyttäen.

Vietnam:

– Matka Hanoista Halong Bayhin (3 päivää, 2 yötä) pitää saada reppureissaajalle alle US$50 ja matkan täytyy tuolla hinnalla sisältää: majoitukset, ruuat, kuljetukset, kajakointia, trekkausta, luolavisiittejä sekä veneilyä Halong Bayllä. Halvin löytämämme hinta oli US$37 (off-season tarjous).
– Matka Hanoista Sapaan (2 päivää, 3 yötä) pitää saada reppureissaajalle US$65 ja matkan täytyy tuolla hinnalla sisältää: majoitukset, ruuat, kuljetukset, trekkausta kumpanakin päivänä eli all inclusive (except drinks).

%d bloggers like this: