Kohti maailman korkeinta vesiputousta

15 Mar

Todellinen pääsyy Venezuelaan saapumiseen oli matkata keskelle viidakkoa katsomaan maailman korkeinta vesiputousta, Angel Fallsia. Sinne päästäksemme meidän oli kuitenkin käytävä läpi mielenkiintoinen seikkailu, jonka aikana tapahtui vaikka ja mitä.

Angel Falls sijaitsee keskellä Venezuelan puoleista Amazonian viidakkoa. Tieyhteyttä alueelle ei ole vielä olemassa ja niinpä ainoa mahdollisuus saapua alueelle on hypätä ensin pienen lentokoneen kyytiin ja tämän jälkeen kulkea loppumatka veneen kyydissä pitkin mutkittelevia viidakkojokia.

Hankittuamme matkapakettimme suoraan Angel Falls –tourien päälähtöpisteestä, Ciudad Bolivarista, hyppäsimme aikaisin aamulla pienen 6-paikkaisen Cesnan kyytiin. Matka saikin huikean alun, kun jo ennen koneen starttausta kuulimme lentokentän turvallisuushenkilökunnan huutavan: ”Se on vaarallista, vaarallista!”. Huudot kuuluivat meidän koneemme lentäjälle, joka vähät välitti turvallisuusmääräyksistä ja huuteli lentokentän väellä: ”Ei minun mitään turvatarkastuksia tarvitse tehdä. Mä oon lentäjä.” Emme voineet olleet näkemättä pientä yhtäläisyyttä tämän tilanteen sekä Kummelin lentäjä-sketsin välillä.

Syy näihin huutoihin oli se, että lentäjämme oli lupautunut kuljettamaan yhden meidän kasseista turvatarkastuksen ohi koneeseen, koska se sisälsi hyttyssuihkepullon, jollaista ei kyseisiin koneisiin olisi muuten sallittu tuoda. Näin niitä laittomia asioita siis trokataan! =)

Liikkeelle päästyämme ei tämä meidän varsin persoonallinen lentäjä lakannut tylsistyttämästä. Kiitoradalle ajeltiin koneen ikkuna sepposenselällään ja luu tietysti ulkona. Ilmaan päästyämme sujui vastaavasti suurin osa lennosta lentäjältä päivän lehtiä selaillessa. Muutenhan jälkimmäisessä ei tietysti olisi ollut mitään vikaa, mutta koska kyseessä oli ilmastointiteipillä kasassa pysyvä viime vuosisadan alkupuolella rakennettu pikkukone, ei automaattijärjestelmistä tai autopilooteista ollut tietoakaan. Samaan aikaan kun lehden sivu kääntyi, kääntyi myös koko kone ja näin ollen kurssia korjattiin useammin kuin vain aivan kertaalleen.

Canaiman luonnonpuistoon laskeuduttuamme oli ensimmäisenä päivänä vuorossa rentoutumista ja kasa pienempiä vesiputouksia. Päivä onnistuikin olemaan aivan mielettömän hieno, kun pääsimme samalla vihdoin kokeilemaan upouuden kameramme ominaisuuksia. Kolumbiassa alkanut epäonnemme ei kuitenkaan jättänyt meitä rauhaan täälläkään, vaan juuri ennen päivän päätöstä tämä uusi kameramme hajosi, eikä suostunut itse asiassa toimimaan enää sen jälkeen. Takuut olivat voimassa ainoastaan Kolumbiassa ja se siitä sitten. Voitte arvata, että olimme pettyneitä. (Olimme itse asiassa ostaneet kameran noin 100 euron ylihinnalla Kolumbiassa, jotta saisimme kuvia täältä Venezuelastakin)

No, seuraavana aamuna oli kaikesta huolimatta jatkettava matkaamme kohti varsinaista päänähtävyyttä, Angel Fallsia. Useamman tunnin veneajelun jälkeen saavuimmekin putouksen viereen ja siellä se nyt oli, maailman korkein vesiputous. Lähdimme välittömästi kipuamaan kohti sen alaputousta ja tunnin rankan ylämäkivaeltamisen jälkeen saavuimme näköalapisteelle.

Harmiksemme näköalatasanne oli hyvin pieni ja siihen verrattuna alueella vierailleita turisteja oli aivan valtavasti. Paikka ei myöskään ollut sellaisessa väkimäärässä mikään maailman turvallisin, koska pieni horjahdus tiesi useampien kymmenien metrien pudotusta. Välillä ihmettelimmekin kanssamatkanneiden turistien uhkarohkeutta taiteilla jyrkänteillä hienojen kuvien saamiseksi. Liukkaat jyrkät pinnat, kun eivät ole niitä parhaita paikkoja kiipeillä – etenkään rankan vaelluksen jälkeen.

Napsittuamme putouksesta kuvia ja uituamme putouksien alla lähdimme takaisin kohti majapaikkaamme. Aurinko ehti jo laskea ennen sinne saapumistamme ja todellisuudessa viidakossa vaeltaminen tuohon aikaan illasta ei ollut enää sitä kaikkein turvallisinta toimintaa. Onneksemme kaikki sujui hyvin ja pääsimme nauttimaan grillin antimista majapaikallemme.

Yön nukuimme riippumatoissa pienen katoksen suojissa ja seuraavana aamuna aamupalan syötyämme suuntasimme takaisin. Näkymä leiristämme putouksille oli vielä lähtöhetkilläkin aivan upea ja kruunasi eräällä tavalla koko kokemuksemme. Olemme kuulleet paljon tarinoita, joissa kyseisiä putouksia on haukuttu turhiksi etenkin vähäisen vesimäärän takia, mutta meidän mielestämme jo pelkkä matka putouksille oli täysin tekemisen arvoinen (eikä se itse putouskaan nyt aivan sieltä rumimmasta päästä ollut).

Paluumatkallamme pienlentokoneessa saimme vielä hurjan loppukokemuksen matkallemme, kun lentelimme ukkospilvien seassa sademetsien yllä. Koneemme pomppi aivan holtittomasti joka suuntaan kun salamat löivät aivan vieressämme. Matkanteko oli itse asiassa välillä niin epätasaista, että jos tämä olisi ollut meidän ensimmäinen pienkonematkamme, olisimme olleet varmasti paniikissa.

Lisää kuvia:

Venezuela – Canaima National Park

2 vastausta to “Kohti maailman korkeinta vesiputousta”

1. katri syyskuu 9, 2011 klo 7:36 pm #

kuulostaa oikein mielenkiintoiselta seikkailulta.Kertoisitteko vielä tarkemmin mistä varasitte retken ja mitä kys.retki putouksille maksoi? Kuuluiko ruokailut hintaan ym. Olemme marraskuussa menossa Venezuelaan ja kenties myös los roguesin saarille, kävittekö te siellä?

• Mikko ja Kirsi syyskuu 10, 2011 klo 4:21 pm #

Moi Katri,

Matka makso n. 225 €/hlö ja siihen kuulut lennot, venematkat, muut matkat, majoitukset, ruuat ja oppaat, eli kaiken. Hintaan vaikuttaa kuitenkin maksutapa melko paljon, eli jos on dollareita käteisenä niin saatte puolet paremman kurssin. Meillä oli dollareita mukana ehkä hieman yli puolet kokonaissummasta, joten sen takia loppusumma euroissa nousi hieman kalliimmaksi, ku mitä sen halvimmillaan pystyis saamaan.

Ostettiin matka sieltä Ciudad Bolivarista meidän majotuspaikasta (saatiin majoitus ilmaseks) nimeltään Excursiones Salto Angel.

Ei käyty los roguesin saarilla, ei ollut ihan meidän juttu, mut kannattaa myös tsekata Roraima-trekki sekä Catatumbo-salamat. Venezuelassa on paljon nähtävää, jos vaan rohkenee sinne mennä. Mukavaa matkaa ja olkaahan varoivaisia! =)