Galapagos risteily

31 Lok

Yhden sukelluspäivän jälkeen meitä odotti varsinainen 4 -päiväinen Galapagos-risteilymme. Odotuksemme olivat korkealla ja tässä hieman tarinaa mitä risteilypäivämme pitivät sisällään.

Päivä 1.
Saatuamme 12-henkisen ryhmämme kasaan ja siirrettyämme tavaramme pienen 22 metrisen huvipurtemme suojiin oli edessämme päivän ensimmäiset aktiviteetit. Hyppäsimme pienten kumiveneiden kyytiin ja suuntasimme safarille kohti Caleta Tortuga Negraa.

Safari alkoikin aivan mielettömällä kokemuksella kun jopa monituhatpäinen sinijalkasuulaparvi lensi ylitsemme (valitettavasti video, jonka tästä otimme katosi myöhemmin varastetun läppärimme mukana). Emme ole koskaan elämässämme nähneet niin paljon lintuja samassa parvessa ja olo oli kuin olisi katsonut toisen maailman sodan aikaisten hävittäjien ilmataistelua. Aivan mieletöntä!

Siirryttyämme syvemmälle puokaman uumeniin alkoi kristallikirkas vesi paljastaa alueen todellista luonnetta. Tämä lahti toimi eräänlaisena turvakotina useiden merieläinten pienokaisille. Näimme pienen pieniä parinkymmenen sentin kokoisia haita, merikilpikonnia ja rauskuja. Aika ajoin ilmassa lennelleet pelikaanit syöksyivät ruuan perässä veteen ja rantamilla meri-iguanat, merileijonat ja ravut makoilivat viereikkäin kaikki hyvässä sovussa. Olimme saaneet loistavan alun risteilyllemme.

Päivä 2.
Toinen päivämme alkoi aikaisin aamulla, kun rantauduimme Rabida nimiselle saarelle. Rantahiekoilla löhöilleet merileijonat toivottivat meidät tervetulleiksi omalla laulullaan ja innokkaimmat pomppivat meitä vastaan jo ennen kun ehdimme kunnolla astua saarelle. Samassa huomasimme rannan etäisimmässä päässä myös yksinäisen merikilpikonnan, joka oli juuri munimassa muniaan rantahiekkaan. Tämä oli hyvin harvinainen näky, sillä useimmiten muniminen tapahtuu vain öiseen aikaan, eivätkä turistit silloin pääse saarille. Olimme todella onnekkaita.

Aamupalan jälkeen aloitimme navigoinnin parin tunnin venematkan päässä sijainneelle päivän toiselle kohteelleemme, Bartolome -saareen edustalle. Tämä saari oli eräs koko Galapagoksen suosituimmista turistikohteista ja samalla myös yksi koko saarirykelmän kauneimmista alueista. Parin tunnin vierailu keskittyikin tällä kertaa lähes pelkästään maisemien ihailuun mikä osaltaan loi mukavaa vaihtelua eläinbongaukselle.

Päivä 3.
Takanamme oli rankka yö. Meri oli ollut todella myrskyisä ja paattimme oli keinunut niin voimakkaasti, että lähes kaikki matkassa olleet turistit kärsivät meripahoinvoinnista. Öisiä tunnelmia kuvasi hyvin se, ettemme olisi pysyneet sängyissämme pitämättä sängyn puomeista kiinni. Välillä laiva olikin kallistunut niin rajuihin kulmiin, että luulimme todenteolla koko purtemme kaatuvan. Yöunista ei voinut edes oikein puhua.

Nyt olimme kuitenkin turvassa pohjoisella Genovesan saarella, joka tunnetaan etenkin sen linnuista. Saari tarjosi lintubongareille aivan uniikkia seurattavaa, kun turistit pääsivät vain metrien päähän pesivistä suulista, frigeteistä ja monista muista linnuista, joiden nimet eivät onnistuneet jäämään mieliimme. Pesien läheisyydessä kallioilla tuhannet meri-iguanat löhöilivät paikoillaan ja ilmassa pikkulinnut kävivät taistelua hengestään petolintujen saalistaessa niitä. Emmepä olisi kuvitelleet näkevämme tällaista luonnonnäytelmää muualla kuin luontodokumenteissa.

Päivä 4.
Tämä oli viimeinen päivämme laivalla. Olimme yön aikana palanneet takaisin pääsaaren, Santa Cruzin, lähettyville noustaksemme auringon nousun aikaan Plazas –nimisille saarille. Näiden saarien päänähtävyytenä olivat keltaiset maaiguanat, jotka löhöilivät kaktuspuiden alla odottamassa ruuan putoavan kirjaimellisesti taivaasta heidän eteensä.

Myöhemmin iltapäivällä oli vielä risteilymme ja samalla koko Galapagos saarien viimeinen visiittimme, kun käväisimme Charles Darwinin tutkimuskeskuksessa ihailemassa monen kokoisia maakilpikonnia. Nämä suurimmillaan lähes 200 kilogrammaiset otukset olivat hassua seurattavaa kaikessa kömpelyydessään. Vierailumme täydensi vielä nopea näköhavainto maailman tunnetuimmasta kilpikonnasta, lajinsa viimeisestä yksilöstä, Lonesome Georgesta.