Se halvempi tapa matkustaa Väli-Amerikassa

7 Lok

Surffauskokeilumme jälkeen hyppäsimme jälleen bussien kyytiin ja kohti Hondurasia sekä siellä sijaitsevaa tämän matkamme viimeistä Maya-kaupunkia, Copan Ruinasia. Tällä kertaa ainoaksi mahdollisuudeksemme matkustaa muodostui huonosta viikonpäivästä johtuen paikallisliikenneseikkailu, joten tässä hieman kuvaa siitä mitä se edellisessä tekstissämme mainitsema halvempi matkustusvaihtoehto erilaisten Väli-Amerikan valtioiden välillä tuntuu.

Heräsimme aamulla auringon nousuun käyttääksemme kaiken mahdollisen valoisan ajan matkamme tekemiseen. Hyppäsimme hotellimme lähettyviltä paikallisbussin kyytiin kohti maan pääkaupunkia, San Salvadoria, ja puolitoistatuntia myöhemmin löysimme itsemme bussin päätepysäkiltä (josta meillä ei ollut mitään tietoa ja jossa ei ollut lainkaan muita busseja). Olimme hukassa.

Onneksemme alueelta löytyi yksi taksi, jonka kanssa neuvottelimme eteenpäin menosta. Tavoitteena oli löytää bussiasema, josta rajansuuntaan menevät bussit kulkevat, mutta hinnan suhteen valttikorttimme olivat vähissä, sillä emme tienneet oikeastaan mistään mitään. Tilanne oli myös muulla tavalla vaikea, sillä taksin käyttö oli ainoa järkevä vaihtoehto tässä koko väli-amerikan pelätyimpien katujengien kotikaupungissa – emmehän tienneet kuinka huonoilla kadun kulmilla seisoskelimme.

Vartin taxikyydin jälkeen löysimme onneksemme oikealle bussiasemalle ja sattumalta tavoittelemamme bussi oli juuri lähdössä. Hyppäsimme lennosta kyytiin ja edessä oli jälleen pari tuntia kanabussiajelua ihanien paikallistraditioiden kera. Täälläpäinhän busseihin hyppii jos jonkinlaista myyjää ja paras paikallinen erikoisuus ovat myyntimiehet/naiset, jotka pitävät ennen varsinaista tuotetyrkytystä 15 minuutin myyntipuheen bussin etuosasta käsin. Olemmekin onnistuneet sivistämään itseämme jos jonkinlaisista ”ihmepillereistä”, jotka tepsivät vaivaan kun vaivaan. Niillä lähtee unettomuudet, jalkakivut, maksavaivat ja pahantuulisuus. Näitä kuunnellessa tulikin vain mieleen, että täällä on kyllä onnistuttu keksimään jotain mihin länsimaalainen lääketiede ei ole vielä pystynyt =D

Päätösasemalle saavuttuamme oli seuraavaksi vuorossa noin kilometrin kävelymatka itse raja-asemalle ja sen jälkeen kulkuneuvon löytäminen matkaa jatkaaksemme. Kaikennäköistä auttajaa oli ympärillä aivan tarpeettomuuksiin asti, mutta onneksemme reitti oli tällä kertaa selkeä ja pärjäsimme aivan omin avuin.

Rajamuodollisuudet ohitettumme ja seuraavan mini-bussin löydettyämme onnistuimme juuttumaan mielenosoitusten muodostamaan liikenneruuhkaan. Näimme edessämme kuinka bussi, johon meidän olisi tullut ehtiä, ajoi nokkamme edestä. Hyppäsimme ulos ruuhkassa ja lähdimme juoksemaan mielenosoituksen ohitse rinkat selässämme. Täälläpäin maailmaa on onneksi tapana, että bussipysäkki löytyy aina sieltä missä on bussiin nousijoita ja niinpä saimme paikallisten avulla viestitettyä bussin pysähtymään ja odottamaan, kun juoksisimme sen kiinni. Lähes kilometrin rinkkajuoksentelun jälkeen pääsimme kuin pääsimmekin hengästyneinä hyppäämään meitä odottamaan jääneen bussin kyytiin.

Loppumatka sujui kohtuullisen vaivatta ja jouduimme tekemään enää yhden kulkuvälinevaihdon päästäksemme lopulliseen päämääräämme ja viimeisellä pätkällä ainoa huolenaiheemme olivatkin lähinnä kanssamme matkustaneet kotieläimet, jotka yrittivät syödä matkatavaroitamme. Perille saavuimme vasta iltahämärällä ja koko parin sadan kilometrin kulkemiseen oli kulunut jälleen varsin tutut 12 tuntia. Aika oli vähintään tuplat turisteille tarkoitettuihin ykkösluokan ajoneuvoihin verrattuna, mutta olimmepahan ainakin onnistuneet säästämään lähes puolet matkakuluissa.