Norsuratsastusta ja matkamme kaunein temppeli

28 Huh

Vaikka Myanmarissa viettämistämme päivistä olisi jokaisesta pystynyt kirjoittamaan lukuisia tekstejä, päätimme jättää Myanmarin junamatka-tekstin meidän viimeiseksi kyseisestä maasta kertovaksi blogi-merkinnäksi. Maa oli muodostunut meidän matkamme ehdottomaksi kohokohdaksi, eivätkä muutamat ylimääräiset päivät Yangonissakaan olleet millään tavoin tylsiä. Lopulta emme vain onnistuneet muotoilemaan järkevää lopetustekstiä koko maalle ja niinpä päätimme siirtyä kertomaan suoraan toisesta meille erittäin positiiviseksi kokemukseksi muodostuneesta matkakohteestamme: Pohjois-Thaimaasta ja Chiang Raista.

Nähtyämme tammikuussa AirAsian 360° lehdessä kuvan Wat Rong Khunista (The White Temple) oli meidän nimittäin pakko sisällyttää Pohjois-Thaimaassa sijaitseva Chiang Rai matkasuunnitelmiimme. Pelkkä kuva tuosta temppelistä sai meidät siis niin haltioituneiksi, että päätimme venyttää matkareittiämme Pohjois-Thaimaankin puolelle, vaikka sinne kulkeminen tarkoitti erillisten lentolippujen hommaamista.

Näin jälkikäteen sanottuna: aivan mahtava päätös! Ensinnäkin onnistuimme löytämään itsellemme aivan täydellisen majapaikan. Kauniin ja erittäin edullisen Delux-huoneemme hintaan (5€/hlö) kuului nimittäin herkullisen aamupalan lisäksi myös uima-allas, wifi sekä lentokenttäkuljetus. Meidän oli itse asiassa aluksi niin vaikea uskoa huoneesta pyydettyä hintaa todeksi, että kävimme vielä ensimmäisenä iltana kello 23 jälkeen uimassa sekä maksamassa yövahdille ensimmäisen yömme, varmistaaksemme kuullemme hinnan oikein =D Oli siinä yövahdilla ihmettelemistä kun syöksyimme yhtäkkiä rahat kourassa maksamaan limppareita ja majoitustamme!

Makeasti nukutun yön jälkeen olikin sitten hyvä herätä seuraavaan aamuun ja alkaa etsiä tietoa lähialueiden nähtävyyksistä (Valkoisen Temppelin lisäksi tietysti!). Harmiksemme huomasimme, etteivät nähtävyydet sijainneet aivan kaupungin keskustassa, vaan lähes kaikkiin paikkoihin kulkeminen edellytti omalla ajoneuvolla liikkumista. Polkupyöriä ei myöskään ollut saatavilla ja niinpä halvimmat 2 vaihtoehtoa olivat joko osallistuminen paikallisten matkatoimistojen valmismatkoille tai oman mopon vuokraaminen.

Vuokraamisvaihtoehto hirvitti molempia. Kummankin meidän kokemukset kaksipyöräisistä moottoriajoneuvoista olivat nimittäin hyvin vähäiset. Esimerkiksi Mikko oli jostain syystä onnistunut tähänastisen elämänsä aikana välttämään täysin kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen kokeilun, mutta lopulta selvästi halvempi hinta kuitenkin veti puoleensa ja uskaltauduimme vuokraamoon. Tuloksena oli oma skootteri vuorokaudeksi noin 5 euron kustannuksella ja kuskin paikan sai Mikko.

Lyhyen ajo-opettelun jälkeen olikin sitten vuorossa jännittävä vaihe: syöksyminen itse liikenteen sekaan. Ensimmäinen kaasukahvasta kääntö oli – kuinkas sattuikaan – hieman liian voimakas, mutta siitä selvittyämme kaikki alkoi sujua. Onneksemme liikennekin oli täällä hyvin rauhallista, eikä liikenteen seassa kulkeminen tuottanut juuri ongelmia. Kaupungin ulkopuolelle päästyämme maisematkin alkoivat parantua ja vuokraus alkoi tuntua kilometri kilometriltä paremmalta.

Ensimmäiseksi kohteeksi otimme noin 10 kilometriä kaupungin ulkopuolella sijainneen elefanttireservin, jossa tarkoituksenamme oli mikäs muu kuin ratsastaa elefantilla. Olimme halunneet toteuttaa tämän unelmamme jo aikaisemminkin tällä matkalla, mutta korkeiden hintojen takia olimme päätyneet siirtämään kokemustamme aina eteenpäin. Nyt olimme kuitenkin löytäneet halvan paikan kokeilla elefanttiratsastusta (hinta oli alle puolet Etelä-Thaimaaseen tai Laosiin verrattuna) ja niinpä seuraavat tunnit olivat pyhitetyt jättimäisille harmaille palleroille, norsuille.

Reserville päästyämme päätimme varata heti 2 tunnin mittaisen ratsastuksen, joka piti sisällään niin joessa kahlaamista, vuoristokyliä kuin banaaniviljelmiäkin. Olimme intoa täynnä astuessamme ensimmäistä kertaa norsumme kyytiin. Matkanteko ei ollut ehkä ihan niin tasaista kuin olimme kuvitelleet, mutta se ei poistanut hupiamme. Siinä norsun selässä toiselta puolelta toiselle keinuessamme maisemat nimittäin vaihtuivat ja minuutit kuluivat.

Mahtavaa ratsastuksesta teki myös vapaus sekä muiden turistien puuttuminen. Olimme nimittäin kutakuinkin alueen ainoat turistit, eikä meidän lisäksi lähialueilla pyörinyt muita kuin paikallisia ihmisiä. Suurimman osan matkasta saimme myös vuorotella kuskin paikalla suoraan norsun korvien takana norsun kouluttajamme tyytyessä vain kävelemään perässämme. Miten mahtava kokemus! Olimme todella tyytyväisiä, että olimme toteuttaneet sen juuri täällä.

Saatuamme nälkäisen norsumme ruokittua ratsastuksemme jälkeen, suuntasimme mopon kohti itse ykköskohdettamme Wat Rong Khunia. Olimme kuitenkin viettäneet norsujen luona hieman liian kauan aikaa ja niinpä saavuimme temppelille vasta noin 15 minuuttia ennen sen sulkeutumista. Nuo 15 minuuttia eivät antaneet meille aikaa vierailla temppelin sisällä ja niinpä päätimme palata seuraavana aamuna uudelleen. Skootterivuokramme oli onneksemme voimassa seuraavaan päivään kello 11:sta asti ja tämän temppelin takiahan tänne oltiin tultu!

Aamuvisiitti osoittautuikin erittäin antoisaksi. Sen lisäksi, että paikalla oli sopivan vähän ihmisiä hyvien kuvien saamiseksi, huomasimme, että paljon olisi jäänyt kokematta ilman visiittiä temppelin sisälle. Tämä temppeli ei nimittäin sisältä ollut ihan mikä tahansa temppeli. Harvan uskonnollisen paikan seiniä näet koristavat mm. Supermies ja Batman -aiheiset maalaukset! Valitettavasti kuvaaminen sisätiloissa oli kiellettyä, emmekä näin ollen voi näyttää todisteita absurdeista seinämaalauksista, mutta voimme kertoa että oli siinä hieman hymyssä pitelemistä.

Vaikka valkoisen temppelin rakentaminen aloitettiinkin jo reilusti yli kymmenen vuotta sitten, vasta murto-osa siitä on saatu valmiiksi. Temppelin viehätys piileekin nimenomaan sen pienissä ja tarkoissa yksityiskohdissa, joiden takia rakentaminen kestää. Pääsimmekin seuraamaan vierestä kuinka kymmenisen ahkeraa työntekijää liimailivat peilinpalasia valkoisiin rakenteisiin sekä viimeistelivät temppelin sisätilojen maalauksia. Aidatun päätemppelialueen ulkopuolella näimme myös veistostyöpajan, jossa pieniä ja koristeellisia valkoisia palasia rakennettiin kovaa vauhtia temppeliin liitettäväksi. Itse päätemppelialueesta noin 1/3 oli saatu tähän mennessä täysin valmiiksi ja ympärille nousi kovaa vauhtia uusia temppelimäisiä valkoisia rakennuksia. Voikin helposti mennä kymmeniä vuosia ennen kuin koko projekti on täysin valmis.

Wat Rong Khun teki meihin kauneudellaan melkoisen vaikutuksen. Vaikka olimme nähneet alueesta kuvia, oli todellisuus vielä kauniimpi. Ei olekaan vaikeata sanoa, että tämä oli koko tähän mennessä näkemämme matkan upein temppeli. Tällä hetkellä monet turistit eivät edes tiedä sen olemassa olosta, eikä esimerkiksi Lonely Planet –matkaopas tuo aluetta juurikaan esille, mutta uskomme kyllä tähän tulevan muutoksia tulevien vuosien aikana. Chiang Rai:lla on nimittäin paljon annettavaa elefanttien ja Valkoisen temppelinkin lisäksi. Ympäristöstähän löytyy myös valtavasti vesiputouksia, kuumia lähteitä sekä muutama luonnonpuisto, joille meillä ei tällä kertaa valitettavasti ollut tarpeeksi aikaa. Chiang Raista on myös helppo tehdä lyhyitä retkiä niin Myanmariin kuin Laosiinkin! Kaiken lisäksi täällä on myös huomattavasti edullisempaa ja vähemmän ihmisiä kuin Etelä-Thaimaan turistikohteissa. Todellakin tutustumisen arvoinen paikka!

Alla video siitä kuinka Mikko pärjää norsukuskina:

From Videot

Lisää kuvia:

Thaimaa – Chiang Rai

4 vastausta to “Norsuratsastusta ja matkamme kaunein temppeli”

1. Jartsa Touko 7, 2010 klo 8:03 am #

voi norsu parka.. ei tiennyt kuka päällään istui 🙂

2. Heini kesäkuu 30, 2011 klo 3:29 pm #

Heippa!

Aivan mahtava blogi! Olemme poikaystäväni kanssa lähdössä 5kk Aasian kierrokselle ja nyt kiinnostuin vähän enemmän tuosta Thaimaan pohjoisosasta… Satutteko muistamaan delux-huoneenne hostellin/hotellin nimeä? halpaan hintaan kuuluva uima-allas, wifi ja hyvä aamiainen hieman houkuttaisi 🙂 Entäs pystyykö tätä blogia lukemaan ns. päiväjärjestyksessä? Olisi hauska lukea ihan alusta loppuun asti 🙂

Ja kiitos vaivannäöstänne kirjoittaa näin hyvää blogia, on todella paljon hyödyllistä tietoa jo esim. meidän lyhyemmällekin matkalle mm. varusteissa yms. ..ja itseasiassa kiinnostuin tästä sillä että etsin tietoa Kilroyn Gouda – vakuutuksesta…ja eipä taida meille tulla ainakaan sitä vakuutusta 😉

• Mikko ja Kirsi heinäkuu 4, 2011 klo 4:26 am #

Hei Heini,

Hotellin nimi taisi muistiinpanojemme mukaan olla Lek House.

Ja kyllä, tätä blogia pystyy lukemaan päiväjärjestyksessä. Menet vain etusivulle https://matkamaailmanympari.wordpress.com/ ja alat lukea tekstejä alhaalta ylöspäin. Näin ne ovat ilmestymisjärjestyksessä 🙂