Viikko Vietnamissa

1 Maa

Saavuimme Vietnamiin myöhään illalla vietnamilaisen uuden vuoden päivänä. Toisin kuin Singaporessa, täällä uuden vuoden juhliminen todella tarkoitti hiljentymistä perheen kanssa ja olimme kuulleet että hiljentyminen kestäisi pahimmillaan jopa muutaman viikon ajan. Lentokentältä olikin äärimmäisen vaikeaa löytää taksia, ainakaan normaaleilla hinnoilla, ja itse pääkaupungissa Hanoissa ei hotellien lisäksi mikään muu tuntunut juuri olevan auki. Autiot kadut ja suljetut ovet yhdessä kylmän vuodenajan kanssa loivat kaupunkiin jotenkin ahdistavan tunnelman ja niinpä päätimmekin jatkaa matkaamme eteenpäin mahdollisimman nopeasti.

Olimme etukäteen suunnitelleet Vietnamin matkallemme kaksi hyvin erityyppistä kohdetta: aivan Kiinan rajalla sijaitsevan vuoristokylän Sapan, jonka päänähtävyyksiä ovat vuoristojen seiniä koristavat riisipellot ja niitä viljelevät paikalliset heimot, sekä mystisen Halong Bayn rantakaupungin, jonka edusta on täynnä vedestä nousevia fantasiaelokuvamaisia kalkkikivivuoria. Hyvin pian huomasimme ettemme olleet yksin suunnitelmiemme kanssa. Lähes kaikki Hanoihin saapuvat turistit olivat nimittäin suunnitelleet vierailevansa kyseisissä kohteissa. Koko Hanoin vanha kaupunki olikin täynnä matkailuyrityksiä, joiden ikkunat ja seinät olivat pullollaan juuri näiden kohteiden mainoksia.

Vinkkien ja hintojen kyselyn molempiin kohteisiin aloitimme omasta hotellistamme. Puutteellisen englannin kielen, tarjolla olleiden pelkkien pakettimatkojen ja korkealta kuulostaneiden hintojen takia päätimme kuitenkin nopeasti siirtyä internetin matkablogien ja -vinkkien pariin paremman informaation saamiseksi. Hetken googlaamisen jälkeen onnistuimmekin löytämään internetistä huomattavasti halvempia hintoja, kuin meille oli tarjottu, mutta samalla ymmärsimme kuinka olisi valtavasti helpompaa/halvempaa osallistua valmiille pakettimatkoille kuin alkaa säätää jotain omatoimireissua. Niinpä päätimme tarkastaa seuraavaksi vieressä olleesta matkatoimistosta heidän tarjoamansa hinnat. Tuloksena oli kuin olikin jopa netin keskustelupalstojen hintoja halvemmat tarjoukset, joten päätöksemme olivat sitä myötä valmiit.

Samalla meille kuitenkin selvisi, että joutuisimme tekemään Halong Bayn reissun ennen Sapaan menoa, vaikka olimme alunperin suunnitelleet matkat toisin päin. Yöjunat Sapaan ovat nimittäin usein täynnä jo paria päivää ennen lähtöä ja varsinkin makuupaikkoja metsästävien turistien on syytä tehdä varauksensa hyvissä ajoin mikäli mielivät pitää kiinni aikatauluistaan. Varauksia tehtäessä on myös syytä olla tarkkana ja muistaa tinkiä, sillä esimerkiksi Halong Bayn matkalla osa yhden yön vieraista oli maksanut saman verran tai jopa enemmän kuin me omasta kolmen päivän reissustamme.

Itse Halong Bayhin päästyämme tajusimme vihdoin kuinka mieletön turistirysä tämä paikka ja koko Pohjois-Vietnamkin on. Turisteja nimittäin oli kaikkialla ja vaikka kuinka paljon. Onneksi näitä maisemia ei kuitenkaan helpolla pilata. Ja vaikka postikorttikuvat Halong Baysta onkin otettu aivan eri sesongilta, jolloin taivas on kirkas ja laivat avaavat purjeensa, ei myöskään sumuinen ilma tuottanut meille pettymystä. Sumu näet teki maisemista jotenkin taianomaisen salaperäiset, eikä tuijottamiseen ja valokuvaamiseen pystynyt kyllästymään edes viimeisenä aamuna.

Parin päivän trekkailun, kajakkimatkojen, veneajeluiden ja muiden aktiviteettien jälkeen palasimme takaisin Hanoihin lepäämään ja odottelemaan Sapaan lähtöämme. Emme olleet kuitenkaan ikävästä ilmasta johtuen erityisen kiinnostuneita pyörimään kaupungilla, joten seuraavat päivät päädyimme viettämään hotellihuoneessamme katsellen elokuvia sekä talviolympialaisia.

Kolmen vuorokauden lepäilyn jälkeen pääsimme taas vihdoin matkaan. Intian junamuistot vielä hyvin mielessä tuntui tämä Vietnamilaisen junan taso lähes kuninkaalliselta, vaikkemme edes ykkösluokkaan itseämme buukanneet. Määränpäähän päästyämme myös pilviverho alkoi avautua ja kaikki näytti oikein lupaavalta tulevaa viisittiämme silmällä pitäen. Koko edeltävä viikko oli alueella nimittäin ollut pilvinen ja näkyvyys lähes olematon, joten koimme hyvän onnen olevan puolellamme.

Sapa oli kaikkea sitä mitä olimme odottaneet ja ehkä vielä enemmän. Kaupunki oli pieni ja täynnä turisteja, mutta alue ei kuitenkaan vielä kokonaisuudessaan ollut pilalla. Vuorten rinteet nimittäin näyttivät upeilta ja osa heimolaisistakin tuntui vielä viettävän suhtkoht normaalia elämää. Pääelinkeinoksi oli kuitenkin vahvasti muodostumassa turismi ja niinpä kaikenlaisia kaupustelijoita riittikin aina kaikkialla minne tahansa menikin. Intian tyyppistä käsiksikäymistä ja huijaamista ei täällä kuitenkaan vielä ollut, mutta pahaa pelkäämme ettei alue tule enää montaa vuotta säilymään näin mukavana. Kylässä oli nimittäin selvästi huomattavissa muutos, joka ei välttämättä ollut siihen parempaan suuntaan.

Vietnam oli kokonaisuudessaan mukava maa matkustaa. Tarjolla oli turisti-infrastruktuuri, joka mahdollisti helpon matkaamisen iästä riippumatta (kunhan muistaa että ensimmäinen tarjottu hinta ei ole lopullinen hinta!). Välillä tuntuikin kuin olisi reilannut Itä-Euroopassa, eikä Aasiassa. Ranskanvallan aikaiset vaikutteet olivat myös hyvin nähtävissä ja osa paikallisista Bistroista olisi hyvin voinut olla suoraan Pariisista. Eräs silmiin pistävä seikka oli myös paikallinen arkkitehtuuri. Kaikki talot näyttivät nimittäin olevan samasta muotista tehtyjä kapeita, pitkulaisia ja kolmikerroksisia betonisuorakulmioita. Tämän lisäksi lähes kaikkien asuntojen etupuolet olivat hyvin koristeltuja ja värikkäitä, mutta muut reunat vastaavasti lähes koskemattomia harmaita betoniseiniä aivan kuin odottamassa seuraavaa kylkeen rakennettavaa taloa. Tuntuikin, että suuri osa näkemästämme Vietnamista taisi olla rakennettu vasta 70-luvun Vietnamin sodan jälkeen (Täällä muuten Vietnamin sodalla on toinen nimi: ”Amerikan sota”).