Udaipur – Idän Venetsia

12 Tam

Matka Jaipurista Udaipuriin on helpoin toteuttaa joko yöjunalla tai -bussilla. Koska junat olivat täyteen buukattuja päädyimme kokeilemaan jälkimmäistä vaihtoehtoa, joka lähti liikkeelle klo 21.00 illalla ja saapui perille klo 06.00 seuraavana aamuna. Aikataulu piti minuutilleen paikkaansa ja hintaa matkalle kertyi makuupaikoilla noin 5 euroa/hlö (Rs.300)

Bussimatkustamiseen yöllä kannattaa varautua lämpimin vaattein – opimme tämän kantapään kautta. Lämpötila yöllä laskee tällä alueella nimittäin hyvin alas, vain muutamaan plusasteeseen. Linja-autoissa on usein asennetuna vain jäähdytysjärjestelmä (bussi-ilmastointi tarkoittaa siis pientä toimistotuuletinta jokaisen matkustajan kohdalla), eikä lämmityksestä ole tietoakaan, joten lämpötila bussin sisälläkin laskee usein ulkolämpötilaa vastaavaksi. Näin aavikon läpi ajettaessa ja ikkunoiden vetäessä on myös mahdollista, että heräät aamulla kylmyyden lisäksi silmät ja suu täynnä hiekkaa..

Udaipuriin päästyämme olimme kuitenkin tyytyväisiä. Paikka oli täysin toisenlainen kuin Delhi. Hihastarepijöitä, huijareita ja muita epämiellyttävyystekijöitä oli vastassa huomattavasti vähemmän. Lisäksi pitkä, kaksi vuorokautta kestänyt, yhtämittainen reissaaminen oli päättynyt ja pääsisimme jälleen viettämään yötämme hotellin seinien sisäpuolelle.

Udaipur itsessään on tunnettu turistikohde etenkin paikallisten keskuudessa. Se tunnetaan lempinimellä ”Idän Venetsia” ja kaikki siellä käyneet tietävät, että Udaipurissa on kuvattu osia James Bondin Octopussy -elokuvasta. Itse odotimme kuitenkin kaupungilta enemmän Venetsian tyylistä mahdollisuutta rentoutua kuin vanhojen kuvauspaikkojen spottaamista.

Päätimmekin siis tehdä kaupunkikierroksen, jotta saisimme selvyyden siitä, mitä kaikkea kaupungilla olisi tarjottavanaan. Tällainen kaupunkikierros on helpointa toteuttaa palkkaamalla oma riksakuski päiväksi. Se on halpaa (me saimme oman kyytimme 7,5 euron (Rs. 450) hintaan) ja lisäksi saa määritellä, koska pysähdytään ja kuinka kauan missäkin viivytään.

Itse nähtävyydet olivat meille kuitenkin hieman pettymyksiä. Idän Venetsia oli nimittäin aika kaukana läntisen maailman vastaavasta. Tähän ehkä osaltaan vaikutti myös aluetta muutaman vuoden vaivannut kuivuus. Vesistöt olivat nimitäin useita metrejä alempana kuin turistioppaiden hienoissa kuvissa ja useat pienet joet olivat kuivaneet lähes täysin.

Vesistöjen lisäksi kaupungilla ei sitten ollutkaan juuri muuta nähtävää. Vaikka onnistuimme päivän aikana käymään järvien lisäksi nukketeatterimuseossa, parilla kukkulalla, eläintarhassa, puutarhassa, markkinapaikalla sekä kaupungin palatsissa, ei niistä yksikään onnistunut juuri säväyttämään. Kaupunki oli meille kuitenkin hyvä huilauspaikka ja ehkä veden ollessa korkeammalla moni paikka olisi näyttänyt huomattavasti paremmalta.

Lisää kuvia:

Intia – Udaipur

3 vastausta to “Udaipur – Idän Venetsia”

1. Monika tammikuu 13, 2010 klo 9:09 am #

Moi matkaajat!
    Nyt vasta löysin tieni teidän blogiin ja ihanaa luettavaa..! Nautinnollista matkan jatkoa, ja pidättehän huolen toisistanne 🙂

2. tiina-täti tammikuu 15, 2010 klo 1:54 pm #

reissunne on päässyt mukavasti alkuun. kiva lukea teidän juttuja. julkaisettekote kuvia jossain, mahdollisesti naamastossa? olis kiva nähdä niitä. onko rinkasta karissut ”tarpeettomia” tavaroita? me täällä suomessa jännitetään ja kaukokannustetaan otson sm-kisoja. antoisaa matkaa. olis kiva tietää missä luuraatte helmikuussa, jos vaikka matkamme suuntautuisi samaan paikkaan. terveiset kauniin lumisesta ilolasta. uusia juttuja odotellaan. hyvin ootte jaksanu kirjoittaa. kaikinpuolin jaksamista sinne maailmalle.

• Mikko ja Kirsi tammikuu 17, 2010 klo 2:26 pm #

Moikka Tiina!

Kuvat löytyy tältä samalta sivustolta ylälaidan ”Kuvat” -otsikon alta. Julkastaan niitä aina sitä mukaan kun hostelleista löytyy tarpeeksi nopeita WiFi yhteyksiä.

Helmikuun alussa lennetään viikoksi Indonesiaan Bunakeniin sukeltelemaan. Päätin minäkin sitten opetella sukeltamaan kun niin loistava ympäristö sille tarjoutui. Loppukuu ollaan sitten varmaan Malesia, Singapore, Thaimaa akselilla. Laittakaahaan vaan kommenttia kun tiedätte mihin itse lennätte!